-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16233 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

عقد فضولي چيست و طريقه خواندن عقد دائم و غير دائم را بيان كنيد.

عقد فضولي آن است كه در باب معاملات كسي مال ديگري را بدون اذن صاحب مال و صاحب حق بفروشد يا منتقل نمايد.(1) عقد فضولي در باب نكاح (ازدواج) بدان معنا است كه كسي عقد را بدون اجازه طرفين (دختر و پسر و يا زن و مرد) صورت دهد. فقها صحّت و لزوم بيع و همچنين صحّت عقد در ازدواج را موكول به اجازه مالك و اجازه طرفين ازدواج نمودهاند.

طريقه خواندن عقد دائم براي كساني كه واجد شرايط هستند بدين صورت است. ابتدا زن بگويد: زوّجتك نفسي علي الصداق المعلوم؛ خود را زن تو نمودم، به مهري كه معيّن شده، پس از آن بلافاصله مرد بگويد: قبلت التّزويج؛ قبول كردم ازدواج را.

الفاظ و كلمات اين عقد بايد صحيح خوانده شود. بديهي است اگر مرد و زن نتوانند عقد ازدواج را صحيح بخوانند، بايد وكيل بگيرند تا از جانب آنان عقد صحيح و بدون اشكال خوانده شود.(2)

در عقد غير دائم(موقت) ابتدا زن بگويد: زوّجتك نفسي في المدّة المعلومة علي المهرالمعلوم؛ بعد بدون فاصله مرد بگويد: قبلتُ.

براي توضيح بيشتر به توضيح المسائل مرجع تقليدتان مراجعه فرماييد.

پي نوشتها:

1. معارف و معاريف، ج 8، ص 69.

2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 381 - 382، مسئله 2368 و 2369.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.